פיזיותרפיה למרפק

תוכן עניינים

מפרק המרפק בנוי ממפגש של 3 עצמות, הומירוס, אולנה, רדיוס.

אם יש לך כאבים במרפק. הרבה סיבות יכול להיות לכך, שימוש יתר ופציעות ספורט גורמות למצבי כאב מרפק רבים.

ענפי ספורט, תחביבים ועבודות שדורשות תנועות חוזרות ונשנות של היד, פרק כף היד או היד. כאבי מרפק עשויים לנבוע מדי פעם מדלקת פרקים, אך באופן כללי, מפרק המרפק נוטה הרבה פחות לפגיעה מאשר מפרקים רבים אחרים.

גורמים נפוצים לכאבי מרפק כוללים

יד שבורה

זרוע שבורה כרוכה באחת או יותר משלוש העצמות בזרועך – עצם העצם, הרדיוס והומרוס. אחת הסיבות השכיחות לשבר ביד היא נפילה על יד מושטת.

הטיפול תלוי במקום ובחומרת הפציעה. ניתן לטפל באמצעות מתלה, קרח ומנוחה. עם זאת, העצם עשויה לדרוש יישור מחדש (הפחתה) בחדר המיון.

שבירה מסובכת יותר עשויה לדרוש ניתוח ליישור מחדש של העצם השבורה ולהשתלת חוטים, צלחות, מסמרים או ברגים כדי לשמור על העצם במקומה במהלך הריפוי.

תסמינים

צליל נקישה או פיצוח עשוי להיות האינדיקציה הראשונה שלך ששברת יד. הסימנים והתסמינים כוללים:

  • כאב חמור שעלול להתגבר עם תנועה
  • נפיחות
  • סימון עיוות כגון זרוע כפופה או פרק כף יד
  • חוסר יכולת לסובב את הזרוע מכף היד למעלה לכף היד למטה או להיפך

מתי לפנות לרופא?

אם יש לך מספיק כאבים בזרוע שאתה לא יכול להשתמש בו כרגיל, פנה לרופא מיד. כך גם לגבי הילד שלך. עיכובים באבחון וטיפול בזרוע שבורה, במיוחד עבור ילדים, המתרפאים מהר יותר ממבוגרים, עלולים להוביל לריפוי לקוי.

סיבות

הסיבות השכיחות לזרוע שבורה כוללות:

  • נפילה על יד מושטת או מרפק
    היא הסיבה השכיחה ביותר לשבירה בזרוע
  • פציעות ספורט
    מכות ופציעות ישירות במגרש או במגרש גורמות לכל סוגי השברים בזרועות
  • טראומה משמעותית
    כל אחת מעצמות הזרוע שלך יכולה להישבר במהלך תאונת דרכים, תאונת אופניים או טראומה ישירה אחרת
  • התעללות בילדים
    אצל ילדים, יד שבורה עשויה להיות תוצאה של התעללות בילדים.
  • גורמי סיכון
    מצבים רפואיים מסוימים או פעילות גופנית יכולים להגביר את הסיכון לשבירת זרוע
  • ענפי ספורט מסוימים
    כל ספורט הכרוך במגע פיזי או מגביר את הסיכון שלך ליפול – כולל כדורגל, כדורגל, התעמלות, סקי וסקייטבורד – גם מגביר את הסיכון לשבירת יד
  • חריגות בעצמות
    מצבים שמחלישים עצמות, כגון אוסטאופורוזיס וגידולי עצמות, מגבירים את הסיכון לשבר בזרוע. סוג זה של הפסקה ידוע כשבר פתולוגי.

סיבוכים

הפרוגנוזה לרוב השברים בזרוע טובה מאוד אם מטופלים מוקדם. אבל סיבוכים יכולים לכלול:

  • צמיחה לא אחידה
    מכיוון שעצמות הזרוע של הילד עדיין גדלות.
  • שבר באזור שבו מתרחשת גדילה
    ליד כל קצה של עצם ארוכה (צלחת גדילה) יכול להפריע לצמיחת העצם.
  • אוסטיאוארתריטיס
    שברים הנמשכים לתוך המפרק עלולים לגרום לדלקת פרקים שם שנים מאוחר יותר.
  • נוקשות
    ההקפאה הנדרשת לריפוי שבר בעצם הזרוע העליונה עלולה לגרום לפעמים להגבלה בטווח התנועה של המרפק או הכתף.
  • זיהום בעצמות
    אם חלק מהעצם השבורה שלך בולט דרך העור שלך, זה יכול להיחשף לחיידקים שעלולים לגרום לזיהום. טיפול מהיר בשבר מסוג זה הוא קריטי.
  • פגיעה בעצב או בכלי דם
    אם עצם הזרוע העליונה (הומרוס) נשברת לשני חלקים או יותר, הקצוות המשוננים עלולים לפגוע בעצבים ובכלי דם סמוכים. פנה לטיפול רפואי מיידי אם אתה מבחין בחוסר תחושה או בעיות במחזור הדם.
  • תסמונת תא
    נפיחות יתר של הזרוע הפגועה עלולה לנתק את אספקת הדם לחלק מהזרוע, ולגרום לכאב וחוסר תחושה. בדרך כלל מתרחשת 24 עד 48 שעות לאחר הפציעה, תסמונת המדור היא מצב חירום רפואי הדורש ניתוח.

מניעה

למרות שאי אפשר למנוע תאונה, עצות אלו עשויות להציע הגנה מסוימת מפני שבירת עצם.

אכלו למען חוזק העצם
אכלו תזונה בריאה הכוללת מזונות עשירים בסידן, כמו חלב, יוגורט וגבינה, וויטמין D, שעוזר לגוף שלכם לספוג סידן. אתה יכול לקבל ויטמין D מדגים שומניים, כגון סלמון; ממזונות מועשרים, כגון חלב ומיץ תפוזים; ומחשיפה לשמש.

פעילות גופנית לחוזק העצם
פעילות גופנית נושאת משקל ותרגילים המשפרים שיווי משקל ויציבה יכולים לחזק את העצמות ולהפחית את הסיכוי לשבר. ככל שאתה יותר פעיל וכשיר ככל שאתה מתבגר, הסיכוי שלך ליפול ולשבור עצם קטן יותר.

למנוע נפילות
כדי למנוע נפילה, יש לנעול נעליים הגיוניות. הסר מפגעים בבית שעלולים לגרום לך למעוד, כגון שטיחים באזור. ודא שחלל המגורים שלך מואר היטב. התקן מוטות אחיזה בחדר האמבטיה שלך ומעקות על המדרגות שלך, במידת הצורך.

השתמש בציוד מגן
לבש מגני שורש כף היד לפעילויות בסיכון גבוה, כגון החלקה מקוונת, סנובורד, רוגבי וכדורגל.

אל תעשן
עישון יכול להגביר את הסיכון לזרוע שבורה על ידי הפחתת מסת העצם. זה גם מעכב ריפוי של שברים.

בורסיטיס של אולקרנון BURSITIS

בורסיטיס משפיע על בורסה, שקיות קטנות של נוזל המסייעות בהגנה על המפרקים. Olecranon bursitis משפיע על הבורסה המגנה על העצם המחודדת של המרפק.

בורסיטיס הוא מצב כואב המשפיע על השקים הקטנים ומלאי הנוזלים – הנקראים – שמרפדים את העצמות, הגידים והשרירים ליד המפרקים. בורסיטיס מתרחשת כאשר הבורסה הופכת לדלקתית.

המיקומים הנפוצים ביותר של בורסיטיס הם בכתף, במרפק ובירך. אבל אתה יכול גם לקבל בורסיטיס בברך, בעקב ובבסיס הבוהן הגדולה שלך. בורסיטיס מתרחשת לעתים קרובות ליד מפרקים המבצעים תנועות חוזרות ונשנות תכופות.

הטיפול כרוך בדרך כלל במנוחה של המפרק הפגוע והגנה עליו מפני טראומה נוספת. ברוב המקרים, כאב בורסיטיס חולף תוך מספר שבועות עם טיפול מתאים, אך התלקחויות חוזרות של בורסיטיס הן שכיחות.

זה עלול להיגרם על ידי:

  • מכה במרפק
  • נשען על המרפק במשך תקופה ממושכת
  • הדבקה

מצבים רפואיים כגון דלקת פרקים

התסמינים כוללים:

  • נפיחות
  • כאב
  • קושי להזיז את המרפק
  • אדמומיות וחום עלולים להופיע במקרה של זיהום.

תרופות וכריות מרפקים מטפלים במצב זה. ניתוח עשוי להיות נחוץ במקרים חמורים וכרוניים.

Medial epicondylitis ,Golfer's elbow מרפק גולף

מרפק גולף הוא מצב הגורם לכאב (אפיקונדיליטיס מדיאלי) משפיע על הגידים הפנימיים במרפק, ונקרא בדרך כלל מרפק גולף.

אפיקונדיליטיס מדיאלי יכולה להיות גם תוצאה של תנועת יד חוזרת, כמו הנפת פטיש כל יום בעבודה. הפרעה זו עלולה לגרום לכאבים בחלק הפנימי של המרפק. תנועות שורש כף היד בפרט יכולות לעורר כאב אמה ולשורש כף היד.

מצב זה משתפר בדרך כלל עם מנוחה ושיטות טיפול קונבנציונליות, כמו הקפדה על האזור או שימוש בתרופות אנטי דלקתיות ללא מרשם כמו איבופרופן (אדוויל, מוטרין).

תסמינים

מרפק גולף מתאפין ב:

כאב ורגישות
בדרך כלל מרגישים בצד הפנימי של המרפק, הכאב מתפשט לפעמים לאורך הצד הפנימי של האמה. הכאב בדרך כלל מחמיר עם תנועות מסוימות.

נוקשות
המרפק שלך עשוי להרגיש נוקשה, ואגרוף עלול לכאוב.

חולשה
ייתכן שיש לך חולשה בידיים ובפרקי הידיים

חוסר תחושה או נימול
תחושות אלו עשויות להקרין לתוך אצבע אחת או יותר.

כאב המרפק של שחקן גולף יכול להופיע בפתאומיות או בהדרגה. הכאב עלול להחמיר עם תנועות מסוימות, כגון הנפת מקל גולף.

סיבות

מרפק גולף, הידוע גם בשם אפיקונדיליטיס מדיאלי, נגרם על ידי נזק לשרירים ולגידים השולטים בשורש כף היד ובאצבעותיך. הנזק קשור בדרך כלל ללחץ עודף או חוזר – במיוחד תנועות כוחניות של פרק כף היד והאצבעות. הרמה לא נכונה, זריקה או מכה לא נכונה, כמו גם מעט מדי חימום או מיזוג לקוי, יכולים גם הם לתרום למרפק הגולף.

מלבד גולף, פעילויות ועיסוקים רבים יכולים להוביל למרפק גולף, כולל:

ספורט מחבטים
טכניקה לא נכונה עם חבטות טניס, במיוחד הבקהנד, עלולה לגרום לפציעה בגיד ושימוש במחבט קטן או כבד מדי עלולים גם הם להוביל לפציעה.

ספורט זריקה
טכניקת פיצ'ינג לא נכונה בבייסבול או סופטבול יכולה להיות אשם נוסף. גם כדורגל, חץ וקשת והשלכת כידון עלולים לגרום למרפק של שחקן גולף

אימון משקולות
הרמת משקולות באמצעות טכניקה לא נכונה, כגון סלסול מפרקי הידיים במהלך תרגיל דו-ראשי, עלולה להעמיס יתר על המידה על שרירי המרפק והגידים.

תנועות תעסוקתיות כוחניות שחוזרות על עצמן
אלה מתרחשים בתחומים כמו בנייה, אינסטלציה ונגרות.

גורמי סיכון

אתה עלול להיות בסיכון גבוה יותר לפתח מרפק גולף אם אתה:

  • גיל 40 ומעלה
  • ביצוע פעילות חוזרת ונשנית לפחות שעתיים ביום
  • שמן מאוד
  • מעשן

מניעה

אתה יכול לנקוט בצעדים למניעת מרפק גולף:

חזקו את שרירי האמה
השתמשו במשקלים קלים או סחטו כדור טניס. אפילו תרגילים פשוטים יכולים לעזור לשרירים שלך לספוג את האנרגיה של מתח פיזי פתאומי.

התמתח לפני הפעילות שלך
ללכת או לרוץ כמה דקות כדי לחמם את השרירים. לאחר מכן בצע מתיחות עדינות לפני שתתחיל במשחק שלך.

תקן את המנח שלך
לא משנה מה הספורט שלך, בקש ממדריך לבדוק את הצורה שלך כדי למנוע עומס יתר על השרירים

השתמש בציוד הנכון
אם אתה משחק טניס, וודא שהמחבט שלך מתאים לך. מחבט עם אחיזה קטנה או ראש כבד עלול להגביר את הסיכון לבעיות במרפק.

הרם כמו שצריך
כאשר מרימים כל דבר – כולל משקולות חופשיות – שמור על פרק כף היד שלך קשיח ויציב כדי להפחית את הכוח למרפק שלך.

לדעת מתי לנוח
נסו לא להשתמש יתר על המידה במרפק. עם הסימן הראשון לכאב במרפק, קח הפסקה.

Tennis elbow

מרפק טניס (אפיקונדיליטיס) הוא מצב כואב המתרחש כאשר הגידים במרפק שלך מועמס יתר על המידה, בדרך כלל על ידי תנועות חוזרות ונשנות של פרק כף היד והזרוע.

למרות שמו, ספורטאים הם לא האנשים היחידים שמפתחים מרפק טניס. אנשים שתפקידם כולל את סוגי התנועות שיכולות להוביל למרפק טניס כוללים שרברבים, צבעים, נגרים וקצבים.

הכאב של מרפק טניס מתרחש בעיקר כאשר הגידים של שרירי האמה שלך מתחברים לבליטה גרמית בצד החיצוני של המרפק. כאב יכול גם להתפשט לאמה ולשורש כף היד.

מנוחה ומשככי כאבים ללא מרשם עוזרים לעיתים קרובות להקל על מרפק הטניס.

תסמינים

הכאב הקשור למרפק טניס עלול להקרין מהחלק החיצוני של המרפק לתוך האמה ופרק היד. כאב וחולשה עשויים להקשות על:

  • ליחצת ידיים או לאחוז בחפצים
  • לסובב ידית דלת
  • להחזיק כוס קפה

סיבות

מרפק טניס הוא שימוש יתר ופציעת מתיחת שרירים. הסיבה היא כיווץ חוזר ונשנה של שרירי האמה שבהם אתה משתמש כדי ליישר ולהרים את היד ואת פרק כף היד. התנועות החוזרות והלחץ על הרקמה עלולים לגרום לסדרה של קרעים זעירים בגידים המחברים את שרירי האמה לבולטות הגרמית בחלק החיצוני של המרפק.

כפי שהשם מרמז, משחק טניס – במיוחד שימוש חוזר במכת האחורית עם טכניקה לקויה, הוא אחד הגורמים האפשריים למרפק טניס. עם זאת, תנועות זרוע נפוצות רבות אחרות יכולות לגרום למרפק טניס, כולל:

  • שימוש בכלי אינסטלציה
  • ציור
  • ברגי הנעה
  • חיתוך מרכיבי בישול, במיוחד בשר
  • שימוש חוזר בעכבר מחשב

איך לטפל במרפק טניס בפיזיותרפיה?

בשלב הראשון הכי חושב הוא להוריד מאפקט של הדלקת עלי יד והכאב וחוסר התנועה , וזה נעשה על ידי שימוש ב:

  • מכשיר טינס TENS חשמלי
  • US אולטראסאונד
  • קרח ICE MASSAGE

לשחרר את שרירי ה ECRB המתחברים באפיקונדאיל לאטיראלי של המרפק, וזה נעשה על יד:

  • דיקור יבש
  • שחרור רקמה רכה בעזרת ארגון טקניק
  • עיסוי עמוק ומתיחות
  • אחת הגישות העוזרות להורדת עומס מעל המרפק ולאפשר תנועה, היא על ידי קיניזיוטאפ
  • טכניקת Anf עוזרת בהקלה מידית לכאב והורדת דלקת בעזרת תדרים ללא חומרים כימים.
  • מומלץ על ירידת עוצמת הכאב להתחיל לחזק את שרירי המרפק באופן הדרגתי.

אוסטיאוארתריטיס OA

הוא מצב המשפיע על הסחוס, סוג של רקמת חיבור שנמצאת במפרקים. OA גורם לרקמה זו להישחק ולהיפגע. OA במרפק עלול להיגרם מפציעה במרפק, או בלאי במפרקים.

התסמינים כוללים :

  • כאב
  • קושי בכיפוף המרפק
  • תחושת נעילה במרפק
  • צליל צורם בזמן תנועה
  • נפיחות

OA מטופלת בדרך כלל באמצעות תרופות ופיזיותרפיה. ניתוח, כולל החלפת מפרקים, הוא אופציה במקרים חמורים יותר.

מה הטיפול בפיזיותרפיה?

הטיפול בפיזיותרפיה הורדת כאב ונפיחות, שימור טווחים ושיפור טווחים, שיפור תפקוד יומי ADL במרפק.

בטיפול משתמשים ב:

  • US
  • TENS
  • פראפין
  • מובליזציות לשיפור טווחים
  • תרגילים לחיזוק
פיזיותרפיה למרפק
הצוות שלנו

פיזיוטרפיסט מומחה לבעיות אורתופדיות מורכבות, בעל 16 שנות ניסיון והסמכות בינלואומיות רבות. בין השאר מתמחה שמא בפציעות ספורט, מומחה לטיפול בכאב כרוני, כאב על רקע רגשי, בעיות פה ולסת, טיפול בסחרחורות (ורטיגו), מומחה בכאבי ראש ומגרינות ובמגוון רחב של בעיות אורתופדיות אחרות.. בקליניקה נעשה שימוש בפרקטיקות ובטכנולוגיות מהמתקדמות בעולם המסתמכות על יכולת אבחון מעמיקה, שיטות טיפול ייחודיות והתאמה אישית של תוכנית מיטבית. פתרונות ותוצאות כבר בטווח הזמן המיידי!

ליעוץ וקביעת תורים צרו איתנו קשר

תפריט נגישות